De första dahliorna har kommit

I år drattade jag dit på dahlior. Konstigt som det kan bli; hur man ändrar smak och hur det går från noll till besatthet över en natt.
De första sju kom igår från Svedberga plantskola och idag är de i plastpåsar med jord på ett bord i ateljen.

Den sista jag öppnade för att plantera kändes sunkig i skaftet och hade små vita utväxter. Eftersom jag just gått med i diverse dahliagrupper på Facebook så trodde jag genast att det var 'knippe', en smittsam bakteriesjukdom. Postade en fråga i en grupp och fick omgående lugnande besked; helt normala skott. Just den knölen delade sig också så den är två av. (Dark Spirit)

Ranunkel beställde jag i samma veva men de skulle tydligen ha startats redan i januari... läste jag efter jag lagt dem i blöt. Vi får se hur det går med dem. Många var de iallafall. 10 vita och 10 rosa beställde jag men tillsammans var det 37 små bläckfiskar i påsarna. 
Två lökar av en svart lilja var också beställt så de bor också i påse jord tills vidare.

Ätbart
Grönsaksodlingen går bra. Allt växer som det ska och omplanteras efter hand. 
Sådde gräslök och två olika mynta häromdagen också. 

Växtlista
Dahlia Decorative Thomas A. Edison
Dahlia Pompon Dark Spirit
Dahlia Cactus Orfeo
Dahlia Anemone Mary Eveline 
Dahlia Decorative Break Out (Nyhet)
Dahlia Pompon Wine Eyed Jill

Lilja Blacklist 2-pack 
Ranunculus White 10 -pack
Ranunculus Pink 10 -pack

Gräslök 
Bladmynta 'Röd Shiso'
Drakmynta 'Crown of Snow'



















Taggar: Dahlia, Lilja, Ranunkel;

Kommentera inlägget här :